Meer rust in je gezin

Het gezinsleven is druk. Simpelweg omdat ieder gezinslid andere bezigheden heeft die allemaal tijd vragen: werk, school, sport, hobby’s, verjaardagen, tandartsafspraken, enzovoort. Soms is er een overlap in tijd, bijvoorbeeld als ouders werken terwijl de kinderen op school zijn. Maar vaak genoeg lopen activiteiten door elkaar heen. En dat vraagt om plannen, vooruitdenken en organiseren. De hersenprocessen die betrokken zijn bij het organiseren van je gezinsleven vragen veel energie. En energie is beperkt – daar moet je dus zuinig mee omgaan. Het is bewezen dat als je “potje met energie” leeg is, dat je dan minder goed kunt nadenken en beslissingen nemen. Structuur, rust en orde in je leven zorgen ervoor dat je in balans blijft. Maar hoe doe je dat?

• Bouw routines in. Ons brein houdt ervan om dingen op dezelfde manier te doen. Hierdoor worden activiteiten en gebeurtenissen voorspelbaar en dat geeft ons een gevoel van grip en controle. Een goedlopende routine ontstaat niet zomaar. Je moet het vooral veel doen. Verloopt jullie ochtend elke keer anders? Kom je steeds in tijdnood? Wil je dat anders? Denk van tevoren na over je nieuwe routine. Bedenk wat er gedaan moet worden, in welke volgorde en hoeveel tijd het inneemt.

• Zorg dat je vaste plekken creëert voor je spullen. Dat kan een haakje zijn voor de fietssleutels, opbergbakken voor schoenen, brievenbakjes voor op het bureau, enzovoort. Probeer daarbij zo nuttig mogelijk gebruik te maken van de ruimte in je huis, zoals schuifladen onder het bed of een kast onder de trap. Zoeken is niet goed voor je brein, het kost ontzettend veel energie (en frustratie). Die energie kun je beter voor andere dingen gebruiken.

• Hang een whiteboard op in de keuken en noteer belangrijke afspraken, een weekagenda of to-do’s. Leer jezelf aan om ook op het whiteboard te kijken!

Kies bewust. Ook (of juist) in het geval van leuke dingen. Hoe meer je meedoet met allerlei activiteiten, hoe minder tijd je hebt voor jezelf (en dat is al zo weinig). Bij alles wat op je afkomt (uitnodigingen, feestjes, borrels, sportevenementen) kan je jezelf afvragen: past dit bij me, hoe leuk vind ik het? En als ik eraan meedoe, wat moet ik dan laten gaan? Is dat het waard?

• Maak op een vast moment in de week tijd vrij (bijvoorbeeld elke zondagavond) om te bekijken wat er deze week allemaal op het programma staat. Wat moet er allemaal gebeuren? Wat moet er van tevoren worden geregeld of gekocht? Welke dingen kun je aan anderen vragen om te doen? Heb je een gezin met grotere kinderen dan zou dat ook in de vorm van een ‘gezinsmeeting’ kunnen zijn, waarbij je even met elkaar samen zit en de komende week bespreekt. Probeer er een leuk, gezellig moment van te maken, zodat iedereen gemotiveerd en in verbinding blijft. Doe het bijvoorbeeld in combinatie met een hapje en een drankje. Wie weet komen er nog bijzondere gesprekken uit voort.

• Plan eens een dagje voor jezelf. Blokkeer je agenda ruim van tevoren en probeer deze dag ook daadwerkelijk vrij te houden voor jezelf. Ga iets doen waar je energie van krijgt en blij van wordt: een boek lezen, de stad in, sporten, enzovoort.

• Zoek momenten op de dag waarop je je even een paar minuten kunt terugtrekken. Haal diep adem, sluit je ogen, denk aan niets. Ons brein heeft deze rustmomenten hard nodig! Er zijn tegenwoordig verschillende apps beschikbaar met ademhalingsoefeningen voor tussendoor, of voor langere meditatiemomenten.

Durf ‘nee’ te zeggen. Door af en toe nee te zeggen kun je op koers blijven en je energie en aandacht geven aan de dingen die voor jou belangrijk zijn. Nee zeggen is vaak lastig, vooral als je gevoelig bent voor reacties van andere mensen, maar door nee te zeggen geef je een duidelijke grens aan. Vaak is dat voor een ander juist prettig, het is immers duidelijk: nee is nee. Geef je een vaag of onduidelijk antwoord, dan zal de ander er later waarschijnlijk op terugkomen en kost het je nogmaals tijd en energie.